کمک ربات در صنعت پلاستیک

کمک ربات در صنعت پلاستیک

Feb / 21

مقالات

استفاده از ربات در دنیای صنایع امروز به امری عادی و گاه ضروری درآمده و به طور چشمگیری در حال توسعه است. صنعت تولید قطعات پلاستیکی و بخصوص تزریق پلاستیک نیز از این امر بی بهره نبوده است. این امر به دلیل مزایایی همچون

-افزایش بازده

-کاهش سیکل تولید

-کاهش ضایعات

-بهبود کیفیت

-خطرات کمتر

و …

می باشد که تولید کنندگان را برآن می دارد که در خطوط تولید خود از ربات استفاده نمایند.

نحوه ی عملکرد ربات ها بدین گونه است که بر روی دستگاه نصب شده و دارای بازوهایی می باشد که در جهت محورهای مختصات  حرکت می نمایند و آنها همچنین توان حرکتی دورانی را دارا می باشند. در انتهای بازوی ربات قسمتی برای برداشتن قطعه وجود دارد که معمولا با ایجاد مکش در چند نقطه از قطعه و یا گرفتن قطعه با انبر، آن را نگه داشته و از درون قالب بیرون آورده و بر روی نوار نقاله قرار می دهند. هر ربات ممکن است به دو تا چند بازو مجهز باشد که توان حرکت در جهات مختلف را به آن می دهد.

حرکت بازوها در ربات معمولا یا توسط جک های پنوماتیکی و یا توسط سروو موتور صورت می پذیرد که بسته به توان مصرفی و نوع قطعه و سرعت باز و بسته شدن قالب، نوع محرک بازوها تعیین می گردد.

عملکرد بهینه ربات ها به نحوی است که در پروسه ی تولید قطعات IML  ناگزیر به استفاده از ربات هستیم. گذاشتن لیبل درون قالب و برداشتن قطعه تولید شده در این روش به صورت اتوماسیون و به سرعت صورت می پذیرد.


ربات ها به پی ال سی دستگاه متصل می گردند و از طریق یک کنترلر هر یک از حرکت های بازوها هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک قابل کنترل خواهد بود. در زیر، تصویر کنترل کننده ی ربات را خواهید دید.

از ربات ها، بجز برای برداشتن قطعه از درون قالب، برای جابجایی، جدا نمودن سیستم راهگاه و حتی بسته بندی نیز استفاده می گردد. همچنین گاهی در تزریق قطعات دو رنگ نیاز به دوبار تزریق پشت سر هم می باشد که پس از مرحله اول، وظیفه جایگذاری قطعه در محل تزریق دوم بر عهده ربات ها می باشد.

از ربات ها همچنین در تولید قطعات تزریق بادی، بادکن پت استفاده می گردد که این نوع ربات ها بیشتر به صورت تک محوره و برای بیرون آوردن قطعه استفاده می گردد. در زیر نمونه ای از ربات تک محوره در دستگاه تزریق بادی را مشاهده خواهید نمود.

اگر چه در گذشته به دلایل گوناگون استفاده از ربات در کارگاه های تولید قطعات پلاستیکی ایران رواج زیادی نداشته است، اما در سال های اخیر با فعالیت شرکت های دانش محور همچون آرتاک ماشین و با ایجاد شناخت برای تولید کنندگان، میل به افزایش بازده در کارگاه ها و کارخانجات، تولید کنندگان را بر آن داشته که در سیستم تولید خود از ربات ها بیشتر استفاده نموده و علاوه بر افزایش میزان بهره وری خط تولید خود، خطرات انسانی را تا حد زیادی کاهش داده و نیز سرعت را به طرز چشمگیری افزایش دهند.


اشتراک گذاری