گفت و گوی بسپار با مهندس سینا کامروا

گفت و گوی بسپار با مهندس سینا کامروا

Oct / 10

اخبار

شرکت دانش بنیان ویرا صنعت دقیق برنا، تولید و ارايه کننده تجهیزات صنعت پلاستیک فعالیت خود را با تمرکز بر ماشین آلات و تجهیزات تزریق پلاستیک آغاز کرد. هدف از ایجاد این مجموعه کمک به افزایش راندمان و ارايه تکنولوژی روز دنیا در صنعت پلاستیک بود. در سال های اخیر این شرکت موفق به ساخت ربات های قطعه بردار و قطعه گذار را شده است.

 کامروا: مجموعه ما با هدف ساخت تجهیزات صنعت پلاستیک با تمرکز بر روی صنعت تزریق پلاستیک شروع به کار کرده است و در حال حاضر روی ساخت ربات‌های قطعه بردار و قطعه گذار در صنعت تزریق پلاستیک و صنایع دیگر متمرکز هستیم. به واسطه ی ساخت این ربات ها، در ابتدای سال 98 دانش بنیان اعلام شدیم.

بسپار– ظاهرا ساخت ربات برای ماشین های تزریق پلاستیک اولین بار توسط مجموعه شما انجام شده …

کامروا: باعث افتخار ماست که اولین و تنها شرکت دانش بنیان سازنده این ربات ها در کشور هستیم.

بسپار- این ربات ها آیا بر روی هر ماشینی قابل نصب هستند؟ دقیقا چه فعالیت هایی را می توان به آنها سپرد؟ درجه آزادی و زوایای فعالیت آنها چگونه است؟ سرعت آنها در مقایسه با نمونه های خارجی چه طور است؟ از نظر اقتصادی و قیمت در مقایسه یا مشابه وارداتی چگونه هستند؟

کامروا:  ربات‌ها قابلیت نصب بر روی تمام دستگاه های جدید که پروتکل های ربات را شناسایی می‌کنند، دارند. ضمن اینکه  سیستم‌هایی  هم  برای دستگاه های قدیم طراحی شده است که ربات ها بر روی آنها هم قابلیت نصب پیدا کنند. این ربات ها در تمامی دستگاه‌های (تزريق، بادی، ترموفرمینگ) قابل استفاده هستند.

از امکانات ربات‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ربات های ما حداقل ۴ محور دارند که سه محور آن خطی و یک محور دورانی جهت چیدمان بهتر محصول می باشد. تمام این عوامل برای ربات های ما پیش فرض هستند ولی رباتهای سفارشی ساز و خاص ما می‌توانند در ۷ تا  ۸ محور حرکت داشته باشند.

در مقایسه سرعت با برندهای برتر روز دنیا، محصولات ما  در قطعه برداشتن جای حرف دارند یک اصطلاحی در صنعت ربات‌ها به نام Dry Cycle وجود دارد، این پارامتر در واقع زمان حرکت ربات از نقطه صفر به داخل قالب، سپس خروج از قالب و حرکت به سوی تسمه نقاله بدون محصول و برگشت به نقطه صفر است که در ربات های ما این زمان  در حدود 3 ثانیه برای یک دستگاه 250 تن می باشد. قابل ذکر است این زمان در رده رباتهای به روز برتر جهانی قرار می گیرد.

زمان دیگری  که برای ربات بسیار مهم هست، زمان برداشتن قطعه  است، از زمانی که قالب باز می‌شود  و ربات به داخل دستگاه ورود پیدا می‌کند تا زمانی که از دستگاه خارج می شود این زمان حدوداً در یک دستگاه 25۰ تن می‌تواند نزدیک به 8/0ثانیه باشد که این عدد هم در ربات‌های highspeed ما دیده شده است.

برخی ربات‌های ما هم برای یک سری مصارف خاص و محصولات سنگین تر طراحی شده اند که نیازی به سرعت بالا ندارد. از لحاظ قیمت هم نسبتا مناسب تر هستند اگر چه تجهیزات highspeed در آنها استفاده نشده اما در تحقق و کارایی آنها تفاوتی وجود ندارد و فقط  زمینه فعالیت و مصارف آنها با هم متفاوت است.

از لحاظ مقایسه قیمتی ربات های ما یک سوم ربات های اروپایی و همینطور ربات های چینی که از لحاظ کیفی پایین تر هستند، قیمت دارند. طبیعی است که برای آنها باید مشکلاتی که در حمل و نقل و خدمات پس از فروش هست را هم در نظر بگیرید.

بسپار- آیا این ربات ها توانایی کابرد برای قطعه یا قطعات خاصی را دارند و آیا این ربات ها در واحدهای صنعت پلاستیک به کار عملی گرفته شده اند و میزان رضایت از آنها چه طور بوده؟

کامروا: از نظر توانایی‌های که ربات های ما دارند، می‌توان به این موارد اشاره کرد: قابلیت برنامه نویسی برای هرکاری با توجه به اینکه در کنترل طرح‌ها تعدادی ورودی و خروجی  اضافه لحاظ شده، ربات ما می تواند با هر تجهیز دیگری به غیر از دستگاه تزریق هم هماهنگ باشد و ارتباط بگیرد. برای مثال در صنعت تزریق پلاستیک یکسری قطعات هستند که از راهگاه سرد در آنها استفاده می شود. اپراتور معمولا بعد از تولید این قطعات باید این راهگاه را بچیند که به یک شکل ظاهری مناسب در آن قطعه برسد اما رباتهای ما می‌تواند این عمل را بدون دخالت نیروی انسانی انجام دهند و حتی اصلاحاتی در جهت بهبود کیفیت محصول نهایی انجام دهند.

همچنین در صنعت IML میتوان گفت ربات های ما به صورت پیش فرض برای تولید ظروفIML  طراحی شده اند. لازمه این کار استفاده از تجهیزات مخصوص به IML بر روی ربات است. رباتهای قطعه بردار و قطعه گذار همان قابلیت تولید ظروف با لیبل را دارد و نیازی به تغییر در ساختار اصلی ربات نیست. در حال حاضر 36 عدد ربات در شرکت های مختلف در حال کار به صورت 24 ساعته در شهرستان‌های مختلف و تهران هستند.

بسپار- تحریم ها و محدودیت های ارزی کشور در مسیر موفقیت شما چه نقشی داشته؟ چه حمایت هایی توانسته اید احتمالا جذب کنید؟

 کامروا:  شرایط تحریم ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد تا حدودی، به نفع ما بوده. به دلیل اینکه شرایط شکوفایی تولید داخل فراهم شده و تولید کنندگان داخلی به دلیل مشکلات واردات ماشین آلات خارجی به خرید ماشین آلات و تجهیزات داخلی روی آورده اند. اگر چه مشکلاتی در خصوص واردات قطعات دقیق و خاص برای ساخت ربات ها وجود دارد برای مثال سرو موتور ربات های ما تولید داخلی نیستند. این محصولات نسبت به قبل خیلی سخت تر و زمانبر تر به دست ما می‌رسد. در نهایت ما معتقد هستیم که باید طوری کار کنیم که اگر محدودیت ها و تحریم ها هم نبودند ما بتوانیم ربات های خود را بفروشیم.

در زمینه خدمات پس از فروش خیلی حرف برای گفتن داریم. رباتها مجهز به سیستم های کنترل از راه دور هستند یعنی بر روی  ربات های ما تجهیزاتی نصب می شود تا بتوانیم از راه دور کنترل داشته باشیم. اگر ایرادی در هر زمانی از شبانه روز و در هر جای ایران یا هر نقطه جغرافیایی دیگر اتفاق بیفتد، ما با رباتها ارتباط پیدا کرده و ایرادهای به وجود آمده را بر طرف می کنیم این کار بدون نیاز به حضور تکنسین انجام می شود، مگر اینکه مشکل حادی وجود داشته باشد که تا به امروز به این مشکل بر نخورده ایم. در بدترین حالت حضور تکنسین های ما در مناطق نزدیک شهر تهران چند ساعت و شهرستان ها کمتر از 24 ساعت می باشد. معمولاً از راه دور ارتباط گرفته و مشکل را برطرف می کنیم. خدماتی که می دهیم باعث می‌شود که در شرایط بعد از تحریم و محدودیت‌ها، مشتری‌های ما متوجه باشند که بخشی از خرید یک دستگاه، خدمات پس از فروش آن است و ما را انتخاب کنند.

در خیلی از کارخانه‌های بزرگ ایران رباتهای فروانی وجود دارد ولی اکثرا ربات های خارجی! و چند سالی هم هست به دلیل عدم تامین قطعات و سرویس مناسب از کار افتاده اند. به همین منظور  صنعتگران ما متوجه شده اند که خدمات پس از فروش شاید خیلی مهمتر از خود محصول و یا  تجهیزات باشد. ما در زمینه خدمات طوری رفتار می کنیم که رضایت مشتری برای ما محقق شود.

 بسپار-برنامه و طرح های آینده شما چیست؟ آیا برای صادرات هم فکری داشته اید؟

کامروا: بله، برای آینده به صادرات فکر می‌کنیم. در حال حاضر هم صحبت های اساسی با چند مجموعه در کشورهای اطراف داشتیم و در حال نهایی کردن این قضیه هستیم.

ربات اساساً یک تجهیز  مدرن به حساب می‌آید. ما باید خود را در سطح دنیا بقبولانیم که صلاحیت انجام این کار را داریم. به امید خدا سال آینده صادرات خواهیم داشت.

بسپار-اصولا یک کم باوری نسبت به استفاده از تولیدات داخلی خصوصا در بخش تجهیزات و ماشین الات وجود دارد. آیا این سدی برای شما هم بود؟ چگونه از آن عبور کردید؟

کامروا:  برخی صنعتگران به کارایی اصلی تجهیزات ایرانی اطمینان ندارند اما به نظر می‌آید که جریان کمی تغییر کرده است و رسیده ایم به اینکه در دنیا هم همینطور بوده. دانش هر چیزی از ابتدا وجود نداشته و به مرور زمان کسب شده است.

باید اطمینان و فرصت به سازندگان تجهیزات ایرانی داده شود تا راهی برای نشان دادن خود در این زمینه داشته باشند. مشکل در این بخش خیلی کمتر از قبل شده است. همینطور امکان ارایه خدمات پس از فروش سریع جزو مزایای محصول داخلی به شمار می آید.

 بسپار- و در پایان هر نکته فنی مغفول مانده بفرمایید؟

کامروا:  یک مقایسه دیگر که در ربات ها وجود دارد این است که این ربات‌ها تا 30 درصد به افزایش تولید بسته به نوع ربات و تجهیزات، کمک می کنند. استفاده از ربات برای برداشتن محصول از قالب دستگاه و چینش با هر ترتیب دلخواه در مواردی که دستگاه ها سه شیفت بدون توقف کار می کنند، عملا برتری خود را نسبت به اپراتور از نقطه نظر کیفی و سرعتی نشان می دهد و شما می توانید نیروی انسانی خود را در جای بهتری به کار بگیرید این یعنی افزایش تولید و کیفیت همراه بهروری بالا در مجموعه. برای مثال در خیلی از مجموعه‌هایی که ربات های ما کار می‌کنند سه دستگاه همراه با ربات کار می‌کنند و یک اپراتور محصولات را جمع می کند؛ چون قطعه را ربات، روی تسمه نقاله می چیند و در نهایت بعد از یک ساعت که تسمه نقاله پرشد، اپراتور قطعات چیده شده را جهت انتقال به انبار  جابجا می کند، یعنی تقریبا نیروی کاری ما یک سوم می شود. در صنعت IML ، تولید بدون ربات عملا نشدنی است و با وجود ربات‌ها 50 تا ۱۰۰ درصد افزایش بهره‌وری داریم!

امکان کنترل کیفیت محصول نهایی در کنار سرعت و دقت از امتیازات خاص ربات ما می باشد که در داخل کشور کار نوین و بی همتایی است.

و در پایان، به شرایط فروش ویژه ربات های ویرا صنعت اشاره کنیم که با توجه به تسهیلات ویژه لیزینگی شرکت های دانش بنیان، مشتریان ما می توانند تا 70 درصد مبلغ پیش فاکتور یا قرارداد را با نرخ سود 9 درصد 36 ماهه که 6 ماه آن تنفس می باشد خریداری کنند. انجام مراحل اخذ تسهیلات موازی با ساخت صورت گرفته و مشتریان ما درگیر مراحل اداری دریافت تسهیلات نمی شوند و تمامی موارد توسط نیروهای مجموعه صورت می پذیرد.

  () ()


اشتراک گذاری